3 anledningar till att dina anställda ska göra pausgympa på jobbet

Den mänskliga kroppen är skapad för fysisk aktivitet, men idag arbetar mer än hälften av alla människor stillasittande framför en skärm. Om kroppen inte får röra på sig ökar risken för skador och sjukdomar som i sin tur kan kosta företag och organisationer stora summor. Ett bra sätt att undvika det är att erbjuda dina medarbetare att göra pausgympa på jobbet.

3 fördelar med att göra pausgympa på jobbet

  1. Ökar medarbetarnas välbefinnande

I dagens samhälle sker mycket arbete framför datorn, många timmar i sträck utan pauser. Dessa monotona och upprepade rörelser ger kroppen en långvarig belastning. Du har säkert själv haft ont i nacke, skuldror eller armar efter en lång dag bakom skärmen. På lång sikt ökar det risken att få andra hälsoproblem som övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och stresskänslighet. Risken ökar ännu mer i nuläget när många jobbar hemifrån med sämre ergonomi.

  1. Medarbetaren kan arbeta mer effektivt

Med ett ökat välmående ökar produktiviteten.

Programmet kan användas som ett verktyg för att öka teamets motivation och för att ha en gemensam aktivitet.

  1. Att göra pausgympa på jobbet förebygger skador som kan leda till sjukskrivning

Just besvär med nacke, axlar och rygg är en av de allra vanligaste orsakerna till sjukskrivning. Tillsammans med psykisk ohälsa utgör de över 60% av alla sjukskrivningar i Sverige. För en arbetsgivare innebär det bland annat stora kostnader när en anställd blir sjukskriven. Även om statistiken är mörk så finns det ett ljus i det hela – det går att förebygga! Genom att göra pausgympa på jobbet för att bryta de statiska repetitiva rörelserna motverkar du enkelt dessa hälsoproblem. Därför har vi listat dessa 3 fördelar för att motivera dina anställda att ta regelbundna pauser.

 

Prova Pausit Pausprogram gratis för att prova på pausgympa på jobbet. Kontakta oss här så fixar vi det.

 

Innan du går - vill du se hur programmet ser ut?

Det tar bara några sekunder.

Nej, tack
Ok, visa!