Minska stressen med andnings- och avslappningsövningar

För många arbetsplatser innebär perioden före semester även ett högt tempo och stressen gör sig påmind när vardagspusslet ska gå ihop. Stress kan göra att vi blir mer fokuserade och arbetar mer effektivt, men långvarig stress är varken bra för kroppen eller psyket.

Den här veckan delar vi med oss av ett par övningar från Pausit Pausprogram som minskar stressen med hjälp av andnings- och avslappningsövningar.

Psykisk ohälsa är dessvärre en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning i dag. Genom att göra andnings- och avslappningsövningar under arbetsdagen kan du minska stressen och på så sätt förebygga risken att drabbas av psykisk ohälsa.

När vi är stressade utsöndras stresshormoner viket höjer både puls och blodtryck. För att förhindra den stressen krävs återhämtning. I vårt program har vi andnings- och avslappningsövningar som tagits fram av Lars-Eric Uneståhl, leg. psykolog och fil. dr i psykologi. Övningarna är anpassade för att enkelt kunna ta korta pauser under arbetsdagen och på så sätt förebygga psykisk ohälsa bland medarbetare.

– Vi vet idag att det är bristen på återhämtning som ligger bakom många sjukskrivningar. Återhämtning kan ske på dagen genom regelbunden aktiv vila – exempelvis genom att ta små pauser – och på natten genom de första timmarnas djupsömn. Avslappning och mental träning har visat sig förbättra återhämtningen både på dagen och natten, säger Lars-Eric Uneståhl.

 

Minska stressen med andnings- och avslappningsövningar

Vi vet att det är svårt att ta pauser under en stressig arbetsdag. Därför säger vårt program till när det är dags att ta en stund för sig själv och göra andnings- och avslappningsövningarna. Nedan presenterar vi två av Pausits andningsövningar. Följ instruktionerna och stressa ned:

  1. Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen.
  1. Håll för din vänstra näsborre och andas in genom den högra. Andas ut genom vänster näsborre medan du håller för den högra. Täpp till båda näsborrarna medan du vilar ett par sekunder och repetera sedan.

 

Andningsövningar med Pausit, en personlig tränare i din dator

Med vårt pausprogram får du en personlig tränare direkt i din dator. Vill du testa vårt pausprogram gratis? Kontakta oss så fixar vi det.

Innan du går - vill du se hur programmet ser ut?

Det tar bara några sekunder.

Nej, tack
Ok, visa!