Hur funkar pausgympa?

Visst vet du att Pausit har flera funktioner som går att anpassa efter just dina behov och preferenser? Under fliken ”inställningar” i programmet hittar du flera olika alternativ för hur du kan personifiera din pausgympa på jobbet. Du kan välja vilka tider du vill få notiser som påminnelse om att det är dags för att ta en paus, vilken instruktör du vill ha, hur många övningar du vill köra per tillfälle och hur många repetitioner du vill ha på varje övning.

Pausgympa på jobbet

En av anledningarna till att Pausit passar så bra att använda under arbetsdagen är att du kan anpassa programmet efter din arbetsdag. Du väljer själv vilka tider du vill få notiser om att det är dags att ta en paus. Under fliken schemainställningar kan du också välja mellan slumpade övningar, favoritövningar eller avslappningsövningar. Allt för att det ska passa din arbetsdag så bra som möjligt!

Olika typer av övningar

Har du problem med en specifik kroppsdel? Några av de vanligaste förslitningsskadorna är i nacke, axlar och händer. Med Pausit är det enkelt att själv välja vilken typ av övningar du vill lägga extra stort fokus på. Det finns till exempel 21 (!) olika typer av övningar som är framtagna specifikt för att träna axlar. Det är också här du kan välja om du vill inrikta dig på avslappning eller andning. Dessa övningar är extra bra om du känner dig stressad och behöver komma ner i varv.

Avslappningsövningar

Avslappnings- och andningsövningarna är med från den senaste, nyutvecklade versionen av vårt pausprogram. Dessa övningar har tagits fram i samarbete med Lars-Eric Uneståhl, leg. psykolog och fil dr i psykologi. Med hjälp av övningarna ska man kunna minska den stress och ångest om lätt uppstår hos anställda och som i längden kan leda till sjukskrivningar. Är du nyfiken på att läsa mer om de nya uppdateringarna i den senaste versionen av Pausit? Läs mer här!