Minska stressen med andnings- & avslappningsövningar

Under vinterhalvåret blir dagarna inte bara mörkare och kortare, för många arbetsplatser innebär hösten även ett högt tempo och stressen gör sig påmind när vardagspusslet ska gå ihop. Stress kan göra att vi blir mer fokuserade och arbetar mer effektivt, men långvarig stress är varken bra för kroppen eller psyket.

Psykiskt ohälsa är dessvärre en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning i dag. Genom att minska stressen med andnings- & avslappningsövningar under arbetsdagen kan du förebygga psykisk ohälsa.

När vi är stressade utsöndras stresshormoner viket höjer både puls och blodtryck, för att förhindra stressen krävs återhämtning. I vårt program har vi  andnings- & avslappningsövningar  som tagits fram av Lars-Eric Uneståhl leg. psykolog, fil dr i psykologi. Övningarna är anpassade för att enkelt kunna ta korta pauser under arbetsdagen och på så sätt förebygga psykisk ohälsa bland medarbetare.

– Vi vet idag att det är bristen på återhämtning som ligger bakom många sjukskrivningar. Återhämtning kan ske på dagen genom en regelbunden aktiv vila – exempelvis genom att ta små pauser – och på natten genom de första timmarnas djupsömn. Avslappning och mental träning har visat sig förbättra återhämtningen både på dagen och natten, säger Lars-Eric Uneståhl.

Minska stressen med Andnings- & avslappningsövningar

Vi vet att det är svårt att ta pauser under en stressig arbetsdag, därför säger vårat program till när det är dags att ta en stund för dig själv och göra andnings- & avslappningsövningarna. Nedan ser du två av Pausits andningsövningar, följ instruktionerna och stressa ned.

Minska stressen med andnings- & avslappningsövningar

  1. Lägg handen på magen och känn hur handen rör sig utåt när du andas in och inåt när du andas ut. Känn vilan under pausen. Upprepa samma sak under hela övningen.
  2. Enkla andningsövningar

2. Håll för din vänstra näsborre och andas in genom den högra. Andas ut genom vänster näsborre medan du håller för den högra. Täpp till båda näsborrarna medan du vilar ett par sekunder och repetera sedan.

Andningsövningar i Pausit, en personlig tränare i din dator

Med vårt pausprogram får du en personlig tränare direkt i din dator! Regelbundet under dagen får du en notis om att det är dags att ta en paus och röra på sig. Sedan slumpas övningar fram, beroende på vilka problemområden du har valt tidigare. Du bestämmer också vilka tider du vill att dessa pauser ska vara, och hur långa de ska vara. Vårt pausprogram går att anpassa oavsett storlek på företaget och vi jobbar med flera olika typer av företag. Vill du testa programmet under en gratis provperiod? Kontakta oss här!

Innan du går - vill du se hur programmet ser ut?

Det tar bara några sekunder.

Nej, tack
Ok, visa!